11 Temmuz 2011 Pazartesi

mutfak dekorasyonu

Mutfak evimizin en çok vakit geçirdiğimiz yerlerinden biri, benim için ise aynı zamanda oturma odası...

Parlak lake siyah beyaz dolaplardan, kırmızı aksesuarlardan oluşan küçük ama çok kullanışlı bir mutfağım var. En önemlisi ve en güzeli de mutfağımı eşimle birlikte planladık. Şimdi durup düşündüğümde diyebiliyorum ki gerçekten çok güzel oldu:))))  Pişmanlık duyduğum keşke şurası böyle olmasaydı dediğim tek bir şey olmadı. İlerde olursa da değiştiririm artık:)

Asıl konuya gelelim; Mutfağınızı siz de değiştirmek istiyorsunuz diyelim; ne yapacaksınız?

Öncelikle nasıl bir mutfak istediğinize karar vermelisiniz. Karar vermenize yardımcı olması için komşu evlerin mutfaklarını çaktırmadan inceleyebileceğiniz gibi; dekorasyon Idergilerini yada bloglarını karıştırabilir yada  İKEA'nın modern, country yada klasik tarzdaki mutfaklarına da gözatabilirsiniz. Böylelikle ilk aşamada mutfağımızın tarzına karar veriyoruz.


Mutfağımızın tarzına karar verdik diyelim, mutfak planlaması yaparken dikkat etmemiz gereken noktalar nelerdir?
 Ne mi demek istiyorum? Mutfağın bir ucuna evyeyi, diğer ucuna buzdolabını koyarsanız bu sizin yemek pişirme sürecinde gereksiz yürüyüşler yapmanıza sebep olacaktır. (Yürüyüş sporunu seviyorsanız bilemem tabi:)Kısacası mutfakta gereksiz git gelleri önlemek ve zaman kazanmak açısından yıkama, depolama ve pişirme ünitelerinin bir üçgen oluşturması gerekmekte. Kilerinizi ve buzdolabınızı güneş görmeyen bir alan koymanızı, pişirme alanınız ile depolama alanınız arasında mesafe olmasını öneririm.
Evyenizi manzaranız varsa evinizin dışına bakan bir bölüme koyabilirsiniz. Bu sizin daha keyifle yemek hazırlamanızı sağlayacaktır.
Evye musluğu alternatifleri her geçen gün çoğalmakta. Ben musluğumu tencere yıkarken ve lavabomu temizlerken kolaylık olması açısından uzayabilecek şekilde hortumu olan musluklardan aldım, şiddetle tavsiye ediyorum.
Bulaşık makinesini evyenin hemen yanına sağına ya da soluna koymalısınız. Biliyorsunuz makineye bulaşıkları yerleştirmeden önce bulaşıklara su tutmak gerekebiliyor.
Evye altına konacak dolabın kapağını çöp kovası monte edilebilecek şekilde planlamanız size çöp konusunda önemli bir kolaylık sağlayacaktır.
Ya da yine evye dolabını rafsız derin çekmece olarak planlarsanız yükseklik yada genişlik olarak yer kaplayan yağ şişesi-yer sil vb. mutfak malzemelerinizi depolamada sıkıntı yaşamazsınız.

Mutfağınızda tamamen küçük çekmeceler yerine 1-2 tane de derin çekmece planlarsanız derin tencereleriniz için yer problemi yaşamazsınız.

Ben mesela bir derin çekmecemi sadece tencere kapaklarım için ayırdım. Böylelikle tencereleri kapaklarıyla birarada muhafaza ettiğimden daha az bir alan kullanmış oluyorum, hem de bazı kapaksız tavalarıma mevcut kapak tenceremden boyutuna göre daha kolay kapak bulabiliyorum.
Teknoloji geliştikçe elektrikli mutfak aletlerimiz inanılmaz bir şekilde sayıca çoğalmakta; kahve makinesi, türk kahvesi makinesi meyve suyu sıkma makinesi vb.derken bir yığın elektronik mutfak aletine yer bulamamaktayız. Bu durumda yapılması gereken ise şu. Bu aletler hem her zaman el altında olmalı hem de kalabalık görüntüsüyle göz yormamalı. Peki çözüm alternatifleri neler? Derin çekmecelerde saklanıp ihtiyaç duyulduğunda tezgaha çıkarmak birinci alternatif. İkinci alternatif mutfağımızda sürgülü raf dolabı da kullanmak. Bir diğer alternatif ise açık raflarda yada tezgah üzerinde kullanıma hazır halde bekletmek(bu durumda görsel olarak dağınıklık oluşacak ve toz almanız gereken eşya sayınız artacaktır, tavsiye etmem)
Peki mutfağınızın renk seçimi ne olmalı?
Benim mutfağa en çok yakıştırdığım renk tonları şöyle:
Modern mutfaklar için:
Mürdüm - beyaz - gri - siyah
Siyah-beyaz-gri dolaplar;  kırmızı dekorasyon.(kendi mutfağıma torpil geçtim:))

Klasik mutfaklar için ahşap dekorasyon.
Sütlü kahve - (krem bej dekorasyon)
Ceviz (krem dekorasyon)
Abanoz-siyah-krem (krem dekorasyon)

Country mutfaklar için
beyaz dolaplar ve rengarenk dekorasyon.

Mutfak dolaplarınızın kaplama cinsini ve rengini belirlerken dikkat etmeniz gerekenler neler?
Burada en önemli nokta mutfağın büyüklüğü. Herzaman koyu renkler ortamı olduğundan küçük ve dar; açık renkler ise olduğundan büyük ve geniş gösterir. Dolayısıyla dar mutfaklarda mümkün olduğunca açık renkler kullanmak gerekmekte.
Aynı zamanda açık raflar(kapaksız dolaplar) ya da cam kapaklı dolaplar şeffaflık hissi ile mutfağa ferahlık verecek ancak ortamın dağınık görünmesine de neden olabilecektir.

Yansıtma özelliği olan kaplamalar ise ayna özelliği gösterdiğinden derinlik hissi katarak ortamın 2 katı büyük ve geniş göstermesine yardımcı olacaktır. Biz mutfağımızda parlak siyah lake ve cam kaplama beyaz lake dolaplar kullandık. Hem şık oldu hem de çok ferah. Yani şöyle söyleyeyim o kadar dolabı bu kadar dar bir mekana yerleştirip bu kadar ferah bir ortam sağladığımız için çok mutluyuz. Ayrıca bilginiz olsun siyah beyaz mutfak şık durduğu kadar aksesuar değiştirerek yep yeni bir dekorasyon yapmaya da imkan sağlaması sebebiyle de keyifli. Mesela ben 3-4 yıl sonra  aksesuarlarımı değiştirerek mürdüm siyah beyaz kombinasyonunu kullanmayı planlıyorum.

Mutfağınızın tezgahını seçerken kesinlikle ahşap kullanmanızı tavsiye etmem, granit veya çimstone öneriyorum. Ahşap hem çizilmeye karşı dayanıksız, hem su tutuyor hem de hijyenik değil.

Tezgah rengi olarak da kesinlikle siyah tercih etmeyin, yoksa dedektif gibi elinizde bez su damlası ararsınız tezgahınızda.Ne demişler siyah giyme toz olur. Ben krem tercih ettim, hem çok ferah oldu hem mutfak dolaplarımla contrast yarattığı için çok şık oldu, hem de temizliğinde problem yaşamıyorum.

Ayrıca mikrodalga dolap ile fırınınızı da üstüste koymanızı tavsiye etmiyorum. Onun yerine açık rafa mikrodalganızı koyup fırınınızı  alt dolaplara koymak size en az 60 cm genişliğinde bir tezgah kazandıracaktır. Ve mutfağın kullanışlı olması için en önemli koşul ise yeterli genişlikte planlanmış tezgahtır.

Ayrıca artık mutfak masasının dolap içine monte edilebildiği sistemler kullanılmakta. Mutfak masası almadan önce eğer dar bir mutfağınız varsa bu alternatifi de araştırmanızı öneririm.

Yine katlanabilir sandalye, masa ve tabureler de dar mutfakların kurtarıcıları.
Şimdilik bu kadar; zaman buldukça yine planlama önerilerimi detaylandırırım. Sizlere kolay gelsin; mutlu sıcacık yuvalar diliyorum...





Ben, mutfağımız ve kendi kestiğim kahküllerim:)))


Bir foto daha:)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder